2.1 MODUL 1

O različitostima za različitosti

// jedan radni dan //

2.1.1   Ciljevi modula
2.1.2   Preporučeni izvori
2.1.3   Vježba za modul
2.1.4   Analiza primjera za modul
2.1.5   Preporuke

2.1.3 Vježba za modul (12)

Mojih pet identiteta:
Vježba je pogodna za upoznavanje među učesnicima i sa voditeljima programa. Svako napiše svojih pet identiteta; dok ih čita, ostale osobe koje se prepoznaju u pročitanom identitetu ustanu. Vježba otvara slijedeća pitanja: kako možemo definirati identitet? Kako razlikujemo individualne identitete od kolektivnih? Kojim grupnim identitetima pripadamo, kako, zbog čega?
Trajanje vježbe: 20 minuta

Dvije strane identiteta:
Ovo je vježba koja je također pogodna za otvaranje diskusije o kolektivnim identitetima kao društvenim konstruktima. Koristi se tek kada postoji određeni stepen povjerenja u grupi. Svako odredi i napiše svoja tri najbitnija kolektivna identiteta. Na jednoj strani papira se napišu lična viđenja i definicije izabranih identiteta (samoidentifikacija), a na drugoj kako mislimo da te identitete definira i valorizira okolina/duštvo. Pitanja za diskusiju – koliko se lične definicije i vrednovanje identiteta razlikuju od društvenih? Koliko društvena definicija i valorizacija naših identiteta određuje naš društveni položaj, a koliko mi sami?
Trajanje vježbe: 45 minuta

Asocijacije:
Vježba se radi kada se razvije određeni nivo povjerenja unutar grupe kako bi učesnici bili što otvoreniji i iskreniji u izražavanju svojih asocijacija. Pripremi se 5–8 velikih papira na kojima je ispisan po jedan pojam/identitet (npr.: muškarac, seljak, žrtva, Rom, lezbejka, žena u invalidskim kolicima, samohrana majka...). Učesnice zapisuju svoje asocijacije na svaki od napisanih pojmova i lijepe ih na velike papire za svaki od pojmova. Kada svi završe, treba dati 5–8 minuta da se asocijacije razgledaju. Vježba otvara pitanja stereotipa i predrasuda koje imamo prema drugom i drugačijem – u kojoj mjeri se u asocijacijama vodimo predrasudama i stereotipima, a koliko ličnim iskustvom? Na koji način bi takve asocijacije mogle utjecati na novinarsko izvještavanje o spomenutim društvenim grupama?
Trajanje vježbe: 45 minuta

Ovdje su navedene asocijacije na zadane pojmove učesnica obrazovnog programa održanog 2013. godine. Posredstvom ovih asocijacija jasno se može vidjeti priroda stereotipnih predstava o različitim društvenim identitetima.

Jevrej: omalovažen, prijatelj, hanuka, Aušvic, rat, Izrael, intelektualac, trgovac, novac, holokaust, čovjek sa kapicom, prof.dr.Emil Vlajki, logor, šalom alahem, kif, Hitler, Mazel Tov, “Is he Jewish?“...
Romkinja: djeca u naručju, šarena odjeća, prijatelj, crna duga kosa, plesačica, puno djece, šarene suknje, pjesma i veselje, prosjak, beba u naručju, žena smiješno obučena, brzo priča ne mogu razumjeti uvijek, mršava, niska, taman ten, neuredna kosa, prljava odjeća, neobrazovni, fotogenični, slobodnjaci, mali prljavi Romi na ulicama kako peru auta, pijaca-čarape, gaće, čokolade, ja, tamne puti, nakit, stil oblačenja...
Downov sindrom: veliki emotivci, željni pažnje, vjeran drug, mutacija hormona, djeca u osnovnoj iz specijalnog odjeljenja, nježna bića, specifičan umiljat izgled, dobro pamćenje, Mihajlo- Gusta odmilja, curica sa mejdana, žalost, nemoć, posebna pažnja / briga, osoba koja ima specifičnu facu, kose oči, koja treba pomoć drugog lica, mongoloidni izraz lica, niskog rasta, obično malo puniji, zdepasti, emotivni, nježni...
Arapi: pustinja, žega, čaj, trbušne plesačice, u dugim bijelim haljinama, crn, tamnoputi, lijepi, lijep, lijepa, bijela odjeća, turban, niski, marama, šal-crno-bijelo, vjernici, muslimani, šerijat, diskriminacija žena, vjernici, nošnja...

12. Vježbe 'Mojih pet identiteta' i 'Asocijacije' preuzete su iz Priručnika za treninge iz nenasilne razrade konflikata Centra za nenasilnu akciju. Vježba 'Dvije strane identiteta' preuzeta je iz Kreacija spola? Roda?, izdanja Ženske sobe iz Zagreba.